21 May 2013

Fakta Burger Yang Tak Perlu Anda Tahu


Kata orang tua-tua: Jangan makan nasi, kerana nasi menggemukkan. Beralihlah kepada benda lain untuk makan malam, seperti burger ke. Tak pe, jangan risau, asalkan bukan nasi, awak tak gemuk punya!

Fakta: Tak nak sentuh jauh-jauh, cukuplah fokus kepada daging burger itu sahaja, ok? Sekeping daging burger (lembu) jenama Ramly mengandungi kalori bersih sebanyak 189kcal. Kebanyakan kalori tersembunyi daripada daging burger ini datang daripada lemak tepu (lemak sapi), iaitu kira-kira sebanyak 14g untuk sekeping patty. Kebiasaannya daging burger ini digoreng menggunakan mentega/planta (mentega yang murah juga mengandungi lemak tepu), sekiranya dibeli di luar. Itu belum dicampur dengan mayonis, sos, keju, dan bun burger tu lagi, yang sesetengahnya juga dimasak dan disapu mentega.
 
Sumber 

Burger Ramly merupakan produk bumiputera milik Ramly bin Mokni yang telah menjadi salah satu makanan segera yang popular di Malaysia. Burger Ramly lebih mudah didapati gerai makanan ditepi jalan dan restoran. Kemudiannya, Burger Ramly telah menular ke Singapura dan menjadi makanan segera yang popular dikalangan penduduk Singapura.

Untuk memasak burger Ramly, tidak begitu sukar, cuma yang diperlukan ialah kuali atau plet leper, penekan daging burger, dapur, gas masakan, ban burger dan daging burger. Untuk rencah atau isi-isinya pula ialah timun dan kobis. Untuk bahan perisanya, biasa digunakan ialah sos Worcester (wu-ches-ter) atau juga dikenali sebagai kicap burger dikalangan orang Malaysia. Sebagai sos tambahan pula ialah mayonis, sos tomato, sos cili ataupun sos barbeku.

 Burger keju

Burger keju adalah hamburger, disertai dengan keju cair. Istilah itu sendiri adalah gabungan perkataan daripada "keju" dan "hamburger". Keju biasanya dihiris, kemudian ditambah dalam masa singkat sebelum hamburger selesai dimasak untuk membolehkannya cair. Di restauran makanan segera, keju yang ditambah ke burger keju selalunya adalah jenis Amerika, tetapi ia mempunyai banyak variasi lain. Mozzarella, blue cheese, pepper jack, dan terutamanya cheddar adalah pilihan popular.
Keju dalam burger keju mengubah sebahagian besar nilai permakanannya. Sebagai contoh, dalam perbandingan hamburger biasa, yang hanya berbeza dengan sekeping keju, burger keju McDonald's mengandungi 20% lebih kalori, 33% lebih lemak dan 25% lebih protin. Lain jenis keju akan mendapatkan kesan berbeza-beza, bergantung pada kandungan pemakanan mereka.

Selamat makan burger....

No comments:

Post a Comment