08 April 2013

5 Panduan Diet Sihat

Salam sejahtera, hari ini kita kongsi-kongsi 5 panduan mudah diet sihat.

1. Nikmati banyak buah-buahan, sayuran, makan bijirin penuh dan kekacang. Makan sebegini mempunyai massa banyak tetapi tenaganya kurang padat dan membantu anda berasa kenyang lebih lama.

2. Makan dengan kadar sederhana makanan seperi daging kurang lemak, ikan, tenusu rendah lemak dan lain-lain protein. Makanan jenis protein paling berkesan untuk mengenyangkan kita.

3. Sekali-sekala makan dengan sukatan sederhana makan makanan yang mengandungi tenaga padat. Nanti rasa terkilan pula sebab tidak dapat makan makanan jenis ini. :) . Oleh itu, rancangkan masa yang sesuai untuk menikmati makanan ini tanpa rasa was-was atau bersalah. Kemudian anda boleh teruskan dengan diet seimbang yang dirancang dengan baik.

4. Pengambilan sajian makanan dan snek secara kerap dapat mengelakkan anda makan dengan keterlaluan. Pilihlah snek yang sihat juga ;).

5. Sentiasa awasi sukatan makanan anda. Kajian menunjukkan sukatan makanan pada zaman ini semakin bertambah dan ini akan menyebabkan pemakanan berlebihan berlaku.

Kesimpulannya, sentiasa amalkan diet seimbang.. klik diet kamikaze sekarang.

No comments:

Post a Comment